Mama..aku mahu pulang!


Memang dua tiga hari ni hati aku rasa tak sedap jer…dengan masalah ofis,dan hidup aku yg tgh huru-hara nih…aku terlupa untuk menghubungi mereka..

Tadi aku tergerak untuk mendail nombor itu…

“Hello mama,wat per tu?

“Tgk tv..kat ofis lagi ker?”

“Ha’ah..naper suara cam tak bermaya ?,semua ok ker?

lama..mamaku terdiam…

“Napa ma?”

“Mama sebenarnya tak de semangat nih,abah kamu sakit .”

“Sakit aper?,jantung dia ker?

“Doktor cakap kene kencing manis,teruk juga..”

“Hah…(aku tetiba teringat arwah pakcik aku Pak Tam yg baru meninggal tahun lepas akibat penyakit yang sama)..

“Abah pun hari2 nampak letih je…mgkin dah takde semangat,anak2 takde,berniagapun dia dah tak seligat dulu”

kata-kata mama buat aku sebak..

“Ma..mugkin Abah hilang semangat dengan penyakit dia tu?”

“Entahlah..mama pun susah juga ..kedai kita yang baru buka tu pun mama kene handle sorang ,dah ambik sorang lagi pekerja ,jadi 3 orang semuanya,biasa pagi2 pergi beli barang2 dengan dia ,sekarang nak berjalan pun doktor nasihatkan supaya hati-hati,takut jatuh atau terluka,jadi mama pergi sorang2lah sekarang”

kesian mama..aku teringat beberapa tahun lepas,Abah jatuh sakit , 3 bulan dia turun naik hospital menjaga Abah,sampai mama jadi kurus ..tapi dia tak pernah merungut…katanya ,

Pengalaman ini menjadikan mama lebih kuat,lebih yakin dengan diri sendiri,pergi mana2 pun mama tak takut berseorang,mama perlu kuat sebab Abah perlu mama disisi”

…air mata aku bergenang dengar kata-kata mama..

Kini mama,di landa ujian yang sama…persoalannya mampukah mama bertahan lagi?..mama perlu jaga kedai,perlu jaga abah,perlu jaga rumah…semua mama buat…aku berdoa semangat mama kembali…

Mama seorang diri..aku tahu dia perlu aku menemani,memberi semangat ,menceriakan hari-hari suramnya …

sabar ya Ma,..aku mahu pulang!

2 Comments (+add yours?)

  1. syahrilkadir
    Jun 12, 2009 @ 05:28:04

    hah! pak ucop sakit ke???

    better pergi balik fiha, kerja sampai kiamat pun tak abis…

    Reply

  2. kasihfieha
    Jun 12, 2009 @ 19:37:38

    emm sedih betullah bang…huhu

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: