Penglipurlara (2)-dari lensa penerbit!


DSC_9763

Episod Opera ni memang agak mencabar, kesukaran memilih lokasi dan budget yang yang terlalu tinggi menghimpit kami di awal pembikinan,akhirnya kami nasib menyebelahi kami ,apabila menemui kumpulan Opera yang bertapak di bandar Klang ini!

Biarpun ,kesukaran komunikasi(kebanyakan pelakon opera tidak tahu berbahasa Malaysia..huh jangan terkejut)),dengan bantuan Taukeh Tan ..kami berjaya mengharungi semua itu dan kesemua mereka dapat memberi kerjasama yang memuaskan…fuh lega!

S5035525

Selasai ‘menyetelkan’ masalah pre-produksi,tibalah hari terakhir ,sebelum pementasan Opera oleh “Penglipurlara”…

Gedebum!…akibat dari salah faham antara beberapa individu dalam produksi (*nasib tak bertumbuk jer..kui..kui),penggambaran tertangguh sehingga menjelang petang…namun sekali lagi ianya berjaya di setelkan ,dan crew kembali bersemangat untuk menjalankan penggambaran !

Terima kasih kepada bos-bos yang amat perihatin,yang datang menjenguk anak-anak buah,ini sedikit sebanyak memberi dorongan kepada crew untuk melakukan tugasan dengan baik..hehe

S5035542

Inilah wajah “Penglipurlara ” dalam episod -‘ Opera Cina Orang Melayu’…kui..kui(aku tak dah tak tahu nak bagi tajuk apa lagi dah…mungkin otak dah beku dgn peristiwa di “tokong” kui…kui

S5035569

Segala yang dirancang …hampir semuanya menjadi kenyataan…kesemua mereka memang best!!

S5035596

S5035604

Jujurnya ..aku sangat berpuashati dengan pengambaran episod ini,biar pun diawalnya berbagai dugaan yang melanda!,hasilnya  berbaloi dengan kesusahan yang di telan. Adios!

2 Comments (+add yours?)

  1. syahril a kadir
    Jul 13, 2009 @ 03:07:08

    kalau ikut sejarah yang saya baca, penglipur lara dikenali juga sebagai ‘folklore’. R.O Winstedt menamakan penglipur Lara sebagai roman rakyat (flok ramances).

    Cerita Penglipur Lara ialah cerita-cerita roman yang mengandungi unsur “adventure”. Biasanya cerita berlegar di sekitar golongan istana atau golongan-golongan putera-puteri, cerita raja dengan segalagambaran keindahan, kemewahan, kesaktian serta kejadian-kejadian yang luar biasa (“supernatural”).

    Cerita Penglipur Lara terkenal di kalangan masyarakat Melayu kerana cerita-cerita ini mempunyai keunikan dan keistemewaan yang tersendiri. Keunikkan itu jelas dilihat dari segi ceritanya, penutur atau tukang cerita dan cara persembahan cerita tersebut

    so, saya sekarang tak sabar menantikan Penglipur Lara versi Cik Fieha di Astro

    apa agaknya yang ‘tervisual’ di dalamnya…

    Reply

  2. kasihfieha
    Jul 19, 2009 @ 02:13:35

    aduh1 terima kasih atas info yang di berikan Dato.Program ini akan di tayangkan bulan 11 nanti ,jemput tengok…tapi kalau nak lagi cepat ,rerajinlah menjenguk anak-anak buah di FM ni…kui..kui

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: